Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum o Jawie 50 Strona Główna

Forum o Jawie 50 Strona Główna » Porady » nowy tłok warto wygotować we wrzącym oleju
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
nowy tłok warto wygotować we wrzącym oleju
PostWysłany: Czw 9:58, 22 Cze 2006
lukaszek56
Weteran Forum
Weteran Forum

 
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 873
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Białystok


Nie od dziś wiadomo, że nowe tłoki z rzemieślniczych wytwórni bardzo często puchną niemal natychmiast po
pierwszym zagrzaniu silnika. Smile Dzieje się tak dlatego, że odlewane są w szybko stygnących formach. Wraz z
formą szybko- a przez to nierównomiernie -stygną produkowane w nich tłoki, kodując w sobie wewnętrzne
naprężenia.Te z kolei uwalniają się w czasie kolejnego nagrzania tłoka, / tym razem już w silniku/
powodując zmianę zewnętrznych wymiarów tłoka, czyli jego deformację. I nie byłoby to może takie grożne,
gdyby nie...skleroza metalu. Po ostygnięciu bowiem wymiary tłoka powinny powrócić do tych pierwotnych,
wyjściowych. A tu wcale nie: aluminium ma dużą sklerozę i nie pamięta, jakie to były wymiary. Dla świętego
spokoju zostawia sobie zawsze nadmiar średnicy. Za każdym nagrzaniem coraz mniej, ale zewnętrzny
wymiar /czyli nasza średnica/ powiększa się ciągle. Tak to zbyt szybkie ostudzenie formy z odlewanym
tłokiem - plus jeszcze wrodzona skleroza aluminium - powodują nasze utrapienie.
Jest na to rada: nowo zakupiony tłok trzeba usmażyć niczym frytki w gorącym oleju /dowolny olej, nawet
spożywczy, kuchenny, choć może to być także olej silnikowy/. .

To tyle teorii. A jak zrobić to praktycznie? Ja robię to tak:
Mam taki stary gar /poj. ok. 3 litrów i średnicy sporego talerzyka deserowego/. Do gara na dno
prowizoryczny ruszt o wysokości 2-3 cm., na ruszt nowy tłok i oleju tyle, aby tłok całkowicie zanurzył się w
tym oleju /musi go być ok. 3-5 cm powyżej tłoka/. Na wierzch dopasowana pokrywka. Całość wędruje na
gazową kuchenkę turystyczną. Uruchamiam ogień pod garem i...smażę 1-2 godziny. Oczywiście po
doprowadzeniu oleju do wrzenia zmniejszam znacznie ogień tak, aby olej lekko tylko pyrkotał. Po 1-2 godz.
pogrzewania pozwalam, aby całość ostygła /sprawdzam dotknięciem ręki/ i znów uruchamiam moją
"frytownicę". Po dwóch-trzech cyklach można wszystko zakończyć.
Tak przygotowany tłok jest punktem wyjscia dla tokarza do ustalania wymiaru, na jaki ma zrobić szlif
cylindra. Tłok po takiej operacji termicznej ma średnicę zawsze trochę większą niż w momencie kupna. Ale
przestanie już powiększać ją w naszym silniku podczas normalnej pracy. Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 10:02, 22 Cze 2006
ogar2007
Własny tytuł (zgłoś się do admina)

 
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 3202
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sejny(30 km od Suwałk)


są tego jakieś skutki uboczne
czy w silniku nic sie nie rozwali


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 10:09, 22 Cze 2006
lukaszek56
Weteran Forum
Weteran Forum

 
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 873
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Białystok


wiesz jak tam jest napisane '' Tłok po takiej operacji termicznej ma średnicę zawsze trochę większą niż w momencie kupna '' czyli będzie trzeba troszkę zeszlifować cylinder w zależności jak sie powiększy tłok (niedużo)> Ale później już nie musisz tak długo docierać jedynie tylko żeby pierścienie dobrze sie dotarły


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 11:52, 22 Cze 2006
wojac3
Gaduła
Gaduła

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 396
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok


A u mnie w sklepie są oryginalne i rzemieślnicze Mr. Green


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:43, 22 Cze 2006
Beda
Zaawansowany
Zaawansowany

 
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rybnik


Ciekawi mnie tylko jedno - czy ten tłok po takiej operacji będzie miał taki sam kształt (nie chodzi mi tu o wielkość, tylko o taką samą owalność).
Zastanawiam się nad tym, bo było by to dobre rozwiązanie kupić taki tłok tuningowy, wygotować go i wtedy oddać go ze stara głowicą do szlifu.
Nie dość, że wyszłoby pewnie trochę taniej, to jeszcze z tłokiem nie byłoby juz problema Smile
Tylko właśnie, czy jego kształt pozostaje taki owalny, czy trzeba jednak jeszcze poddać go jakiejś obróbce, a jeśli tak, to czy ten co robi szlif będzie umiał cylinder dopasować na taki wymiar, nie mówiąć juz o pierścionkach Question
Czy ktos juz robił takie cosik Question


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 15:58, 22 Cze 2006
lukaszek56
Weteran Forum
Weteran Forum

 
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 873
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Białystok


Beda ten co to robi wie napewno jak to zrobić tłok może przybrać inny wymiar ja dzisiaj robiłem tak ale 5 razy i tak gdzieś po 7-10 minut . i jak gorący brałem i wkładałem do cylindra to tylko koniec tłoka mi nie chciał wejść a później jak wystygł to wrócił do poprzednich wymiarów


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:03, 22 Cze 2006
superwojtek2
Mega Gaduła
Mega Gaduła

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 494
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraśnik


to jakiś dziwny ten twój tłok jest


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 18:35, 22 Cze 2006
Beda
Zaawansowany
Zaawansowany

 
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rybnik


To nie dziwny tłok.
Widocznie miałes oryginała, lub bardzo dobrze zrobiony (przestrzegali procedury) i dla tego po wygotowaniu nic poprostu sie z nim nie stało Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 0:36, 23 Cze 2006
ogar2007
Własny tytuł (zgłoś się do admina)

 
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 3202
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sejny(30 km od Suwałk)


a tłok który siedzi w cylindrzez 60 terz nalerzy poddać obrubce


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 11:41, 23 Cze 2006
lukaszek56
Weteran Forum
Weteran Forum

 
Dołączył: 12 Kwi 2006
Posty: 873
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Białystok


jak nie jeżdżony to można ale jak docierasz to docieraj prawie taki zam efekt bo później tobie przecież jak dotrzesz to sie już nie rozszeża


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 12:55, 23 Cze 2006
Beda
Zaawansowany
Zaawansowany

 
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rybnik


lukaszek56 napisał:
prawie taki zam efekt bo później tobie przecież jak dotrzesz to sie już nie rozszeża


Jak dotrzesz to się już nie rozszerza - prawda, ale tu chodzi głównie o docieranie Confused
Jak tłok jest kijowy i ma tendencję do "puchnięcia", to zamiast docierania możemy nieświadomie stosować zacieranie Hrm
I tak "dotarty" silnik, ma później słabszą moc Confused
Co do rozszerzalności, to jeżeli tłok będzie "puchł" i nie będzie miał miejsca po bokach na rozszerzenie, to poprostu wyjdzie górą i dołem, a wtedy może dojść do jego wydłużenia, lub małej deformacji denka, co wiąże się także ze spadkiem mocy Hrm
Więc jeżeli ma się taką możliwość, to lepiej (moim zdaniem) wykluczyć każdą ewentualność, która mogłaby wpłynąć na moc i żywotność silniczka Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 17:30, 23 Cze 2006
Bigos1988
>Pirat drogowy Bigi<
>Pirat drogowy Bigi<

 
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zabłudów kolo Białegostoku


nom mozliwe bo mam tlok chyba polski co ma odkrztalcone denko a byl wyjety z kumpla jawki


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
nowy tłok warto wygotować we wrzącym oleju
  Forum o Jawie 50 Strona Główna » Porady
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin